Historie van Scouting Alphen aan den Rijn

Eigenlijk kunnen we heel kort zijn over de geschiedenis, want deze vereniging bestaat pas sinds 1 januari 2003.

Maar de geschiedenis is toch wat verder strekkend. Voorjaar 2000 komt de toenmalige voorzitter (Kees Sinke) van Zeeverkennersgroep ‘De Hollandsche Nachtegalen’ een toenmalig bestuurslid (Ed Santifort) van Scoutinggroep ‘De Bonte Kraaien’ tegen tijdens een Jantje Beton Collecte. De heren hebben dan een gesprek over de opbrengsten van de Jantje Beton Collecte. Bij de ene vereniging is die al jaren hoog en bij de ander juist andersom. In het gesprek komen nog een aantal andere zaken aanbod, waardoor uiteindelijk blijkt dat er mogelijkheden kunnen zijn om samen te werken. De beide verenigingen kunnen gebruik maken van ieders Know How en materialen.

Anno 2003 is Scouting Alphen aan den Rijn een feit. De Kraaien en Nachtegalen zijn gefuseerd, bestuur is ‘geritst’ en groepen maken gebruik van elkaars faciliteiten als gebouw, schepen, materialen enz. Wel blijven de beide verenigingen onder het overkoepelende Scouting Alphen aan den Rijn onder de eigen namen doordraaien.
Dit laatste is logisch, Zeeverkennersgroep ‘De Hollandsche Nachtegalen’ bestaat al sinds 1936 en Scoutinggroep ‘De Bonte Kraaien’ is ca. 10 jaar daarna opgericht. Beide verenigingen hebben een naam opgebouwd binnen het Alphense die niet verloren mag gaan. Per 1 januari 2010 hebben we een nieuwe groep mogen verwelkomen, Welpen 'De Stokstaartjes'. Een Welpen groep die nieuw is opgericht met veel leden van voorheen de Alphense Nahani groep die in 2009 ophield te bestaan.

De drie verenigingen hebben inmiddels samen 8 speltakken, te weten een Bevergroep (de jongsten, land), drie Welpengroepen (2 maal land en en 1 maal water), een groep Scouts (land), een groep Zeeverkenners (water), Explorers (land), een groep Loodsen (water), een Stam (land) en de Plus Scouts. De Stam is nog in oprichting en we hopen in 2021 feestelijk te kunnen starten met deze groep voor jong volwassenen.

Wij hopen u een klein beetje te hebben voorgelicht met het bovenstaande, maar u begrijpt dat we over een dergelijke lange periode nooit volledig kunnen zijn. Toch houden we ons aanbevolen om verhalen uit het verleden te ontvangen zodat die middels deze site door een ieder gelezen kunnen worden.

Scoutinggroep 'de Bonte Kraaien'

De Scoutinggroep "de Bonte Kraaien" is kort na de Tweede Wereldoorlog (september 1945) opgericht als vervolg op de Waterkantersgroep van voor de oorlog. Momenteel zijn de volgende speltakken binnen de groep actief: Bevers (4 tot 7 jr.), Welpen (7 tot 11 jr.) en Scouts(11 tot 16jr.)

Zeeverkennersgroep 'De Hollandsche Nachtegalen'

In 1936 nam de heer De Vos uit Boskoop, die daar aan de padvinderij verbonden was het initiatief om ook in Alphen a/d Rijn een Scoutinggroep op te richten. Dit gebeurde onder leiding van Dierenarts Van Wijk. Tijdens de tweede wereldoorlog was Scouting taboe, maar na de bevrijding leefde de Alphense Scouting op als nooit tevoren. Het ging zelfs zo goed, dat het ledental te groot werd voor één groep. zodat moest worden overgaan tot splitsing. Het was een actieve vereniging, waaruit verschillende andere groepen voortkwamen.

Tien jaar na de oprichting werd het besluit genomen om verder te gaan als Zeeverkennersgroep, hetgeen een goede keuze is gebleken. Zo ontstond er een afdeling landverkenners en een afdeling zeeverkenners, welke laatste de huidige naam 'De Hollandsche Nachtegalen' handhaafden. Een Nachtegaal is een dier dat men niet meteen met water associeert. Een Nachtegaal is een vogel, maar een 'Hollandsche Nachtegaal' is een kikker. (In 1936: 'Als landverkenners in een onvervalst waterrijk poldergebied werden de leden vereenzelvigd met de toen talrijke bruine kikkers waaraan de groep haar naam ontleende "De Hollandsche Nachtegalen".

De Zeeverkenners en Loodsen hebben hun onderkomen en terrein aan de Heijmanswetering te Alphen aan den Rijn.

Welpen 'De Stokstaartjes'

Op 1 augustus 2009 is de welpengroep De Stokstaartjes opgericht en gestart in het gebouw van Stichting MAX. Op 1 januari 2010 voegden de 5 leidinggevenden en 16 Welpen zich bij Scouting Alphen aan den Rijn.

Een stokstaartje leeft in een groep, waarin samenwerken en respect voor elkaar belangrijk zijn. Toen onze huistekenaar Tim ook nog eens ons mooie logo had getekend was de naam van de groep een feit.
Wij willen de kinderen veel scouting activiteiten laten ervaren. Denk daarbij aan het pionieren van een schommel, het navigeren met een kompas of GPS en natuurlijk een mooi vuur maken om iets lekkers op te koken.