Historie van het schip, M.S. Zuid-Holland.

 

Type schip: Luxe Motor
Gebouwd te: Scheepswerf 'De Vooruitgang' te Alphen a/d Rijn
 Jaar van te waterlating: 1913
Lengte: 35,6 meter (deze lengte werd bereikt nadat het schip met ongeveer 10 meter verlengd werd.)
Breedte: 4,98 meter
Diepgang: Ongeveer 1,10 meter
Voormalig laadvermogen: 189 ton 
Voortstuwing: Stork Ricardo AR 213
Gebouwd en geplaatst in: 1956. De motor werd tentoongesteld op een maritieme beurs, en werd daarna direct in M.S. Zuid-Holland ingebouwd.
Vermogen: 132 pk.
Max. aantal toeren: 620 rpm.


Dan volgt nu de indeling van het schip van voor naar achter:

Vooronder
Uitgerust met drie bedden voor de staf.

Kisting:
Hier staat de aggregaat die het schip van stroom voorziet. Verder wordt hier het koproer herbergt als deze niet in gebruik is. Verder ligt hier alles waarmee we onze vloot onderhouden.
 
Het Ruim:
Hier slapen de Zeeverkenners in hun kooien (36 in totaal) Voorin staan twee wc's (1 voor de heren, 1 voor de vrouwen). Een stukje verder is de kombuis, die uitgerust is met een grote vrieskist, twee koelkasten, vier gasfornuispitten, afzuiger en koffiezetapparaat. Tevens zorgen drink- en buitenwater pompen voor het water in de kombuis. De gasinstallatie (buiten op het voordek) is gekeurd door een erkend installateur!
De kooien hangen aan de beide wanden van het schip, en zijn opklapbaar voor meer ruimte. In het midden staat een lange tafel waar we met zijn allen aan eten en spellen spelen e.d. Ook zorgen een paar speakers voor muziek.
 
Achterin het ruim bevindt zich het washok, waar men zich kan opfrissen en omkleden. Hier bevinden zich een grote waterbak en vier kranen die voor drinkwater zorgen.
 
Theehut:
Via de stuurhut kom je in het onderkomen dat we de theehut noemen. Deze ligt nog voor de stuurhut. Dit is in principe alleen voor staf. Er staat een gasfornuis, en een aanrecht met gootsteen en kraan voor drinkwater. Ook staan er een waterkoker en een koffiezetapparaat. Tevens zit er een autoradio in die over het gehele schip z'n muziek kan verspreiden.
In de theehut komt de staf bij elkaar, maar er wordt ook scheeps- en ereraad gehouden, en MBL- les gegeven.
 
Stuurhut:
Spreekt voor zich, hier bevindt zich het stuurwiel, de gashendel en de overige zaken om het schip te besturen. Ook kan je van hieruit de verlichting van het schip regelen, en de marifoon bedienen. Tevens staat er een bank waar meerdere mensen op kunnen zitten.
 
Machinekamer:
Hier staan de motor (Stork), de hulpset, de accu's die stroom leveren als de aggregaat uitstaat, Tevens is hier de CV- installatie geplaatst.
 
Roef:
Dit was de leefruimte van de schipper die er (tijdens de binnenvaart periode van de "Zuid") in woonde en sliep. Nu bevinden zich er een wc, twee hutten waarin in totaal vier bedden liggen, en een grotere ruimte (hal) waar nog een bed in staat. Ook worden hier alle belangrijke documenten (kopietjes scheepsinstallaties / vaarbewijzen staf) en foto's bewaard van de groep.
De roef is in principe ook het domein van de staf, omdat ze hier tijdens kampen in slapen.
Mocht je je verder nog afvragen hoe M.S. Zuid-Holland er in het echt uitziet, kom vooral een keer op een zaterdag langs.