Zeeverkenners

Als je 11½ jaar of ouder bent mag je bij de zeeverkenners.
Daar leer je omgaan met een zeilboot, de Lelievlet. De activiteiten van de zeeverkenners spelen zich grotendeels op en rond het water af.
Als je als zeeverkenner aanmonstert word je bij een bak ingedeeld. Deze bestaat uit ongeveer zes personen. Met je bak beleef je allerlei avonturen op en om het water, je maakt dagtochten en hebt uiteraard veel plezier. Je begint als 'maatje', dat wordt ook wel vijfde en zesde man genoemd. In deze fase leer je de lelievlet en zijn onderdelen kennen. Je maakt ook kennis met het dagelijks onderhoud, dit bestaat uit het hozen en schoonmaken van de vlet. Daarnaast help je met het verzamelen van de verschillende onderdelen van de boot zoals vlonders, doften zeilen riemen etc.
Als je hier een beetje ervaring mee hebt klim je op tot vierde en derde man. Deze helpen de boot optuigen, weten al een beetje meer van zeilen en kunnen onder begeleiding van de bootsman of kwartiermeester al aardig met de lelievlet varen. Als je genoeg ervaring hebt word je kwartiermeester en daarna bootsman. Zij weten alles van zeilen en hoe je een vlet moet varen. Ook hebben deze jongens en meiden een MBL/CWO zeildiploma.

In het zeilseizoen zeil je natuurlijk veel, maar in de herfst gaan de masten eraf. Dan begint het roeiseizoen het spreekt voor zich dat er in dit gedeelte van het jaar veel geroeid wordt. Als het roeiseizoen over is moet de lelievlet weer klaargemaakt worden voor het zeilseizoen. Dit betekent dat er onderhoud gepleegd moet worden. Met je bak ga je dan de vlet verven, de mast en het rondhout lakken. Na het onderhoudsseizoen is de lelievlet weer klaar voor het nieuwe zeilseizoen.

Als zeeverkenner ga je een week op zomerkamp en vaar je tijdens het Hemelvaartkamp (Kaagkamp) een belangrijke zeilwedstrijd, de Kaagcup.
Tijdens een kamp slaap je met de hele groep op het wachtschip 'M.S. Zuid-Holland'.

Hoe ziet een jaar bij de zeeverkenners eruit?

Tijdens Kaagcup worden de regionale wedstrijden gezeild met groepen uit heel de regio, dit komt neer op zo’n 200 Lelievletten (in 1998 en 2008 wonnen we de groepsprijs).
In het begin van de zomervakantie gaan we met z'n allen op kamp, de bestemming blijft altijd een verrassing tot het laatste moment. Tijdens zo’n kamp doe je spellen, vaar je dagtochten en doe je onderlinge wedstrijdjes. Er wordt in ieder geval een heleboel lol gemaakt. In september hebben we weer zeilwedstrijden, de RA4, waarmee je jezelf kan kwalificeren voor de landelijke wedstrijden in Harderwijk. Hier zeil je tegen de beste zeilers van Nederland. In de herfstvakantie wordt er soms nog een herfstkamp georganiseerd. Hier wordt gezeild, spellen gedaan en soms ook wedstrijden gehouden.
Op elk kamp leer je ook weer erg veel dingen, omdat je constant op het water bent. Deze dingen kunnen o.a navigeren, EHBO, touwwerk (Splitsen), knopen zijn. Ook leer je veel nieuwe mensen kennen als je andere groepen tegenkomt. Tevens is er de mogelijkheid om met je bak een zogenaamd bakskamp te organiseren. Hierbij ga je met je bak een aantal dagen alleen op kamp, dus zonder leidinggevenden. Hiermee versterk je de band binnen je bak en leer je elkaar erg veel. Op dit kamp slaap je in een van de legertenten die we ook bij de groep hebben.

CWO zeildiploma

Door het jaar heen zeil en roei je veel. Uiteindelijk doe je hiervoor een MBL (Machtiging Boot Leiding) examen. Slaag je hiervoor, dan krijg je je MBL papieren binnen de scouting en CWO zeil diploma. Dit is een diploma wat buiten scouting ook wordt erkend, en waarmee je bijvoorbeeld op meren of plassen andere zeilboten kan huren, maar ook belangrijk is het dat wij dan weten dat je weet hoe je veilig moet varen met je Lelievlet en je Scouting vrienden aan boord!

Kom eens langs

Dus als je het leuk lijkt om te varen, je zeildiploma wilt behalen en niet bang bent om aan te pakken, kom dan gerust een keertje langs om te kijken. Als je het formulier invult dan zoeken we contact met je om een afspraak te maken.

Het haventje van de zeeverkenners ligt aan de westzijde van de Heimanswetering, tegenover jachtwerf Daniel, aan het 's Molenaarspad richting Woubrugge vanuit Alphen aan den Rijn gezien. De opkomsten zijn van 12 uur tot 17 uur.